Er zijn nog steeds werkgevers die nog nooit van werkgeversservicepunten (WSP’s) hebben gehoord.

Soms zijn ze er zelfs door geholpen, maar ze denken dan dat het gaat om UWV of een dienst van de gemeente. Toch helpen WSP’s bedrijven al jaren kosteloos met subsidies, regelingen en advies bij het aannemen van mensen die moeilijk werk kunnen vinden. Door contacten met werkgevers te onderhouden,  vacatures op te halen, geschikte kandidaten te zoeken in de bestanden van UWV en gemeenten en deze mensen naar werk te begeleiden. Veel WSP’s  proberen zich op sociale media in de kijker te spelen, maar een landelijke campagne was er nog niet. Nathan van Balen, marketingmanager van WSP Rijnmond, opperde dat idee drie jaar geleden, samen met collega’s uit Amsterdam en Den Haag. Het had wat voeten in aarde, maar sinds juni 2020 is ‘Werkgevers Anno nu’ een feit. Van Balen: “We hadden natuurlijk niet voorzien dat er corona zou zijn. Toch blijkt het niet zo’n gekke tijd om WSP’s op de kaartte zetten. Sectoren als zorg, transport en logistiek hebben een gigantische vraag naar personeel. En andere bedrijven hebben behoefte aan begeleiding van werk naar werk. Of komen met vragen over de TOZO- en NOW-regeling. Die verwijzen we door, waarbij we en passant onze diensten onder de aandacht brengen.”

Couleur locale

De campagne bestaat uit een website, video’s, berichten voor sociale media en advertenties die WSP’s zelf kunnen verspreiden. Daarbij kunnen ze een link leggen naar eigen acties. Zo lanceerde WSP Rijnmond ‘De 100 van Sander’. Bekende Rotterdammer, journalist, televisiemaker en oud-hoofdredacteur van de Rotterdamse daklozenkrant Sander de Kramer zoekt honderd werkgevers die iemand met afstand tot de arbeidsmarkt willen aannemen. Met lef en enthousiasme lukt het De Kramer om bedrijven – die daar vooraf niet om stonden te springen – te verleiden om de stap naar inclusief werkgeverschap te overwegen. WSP Rijnmond helpt ‘De 100 van Sander’ door een selectie te maken van werkgevers uit kansrijke sectoren en hen met dienstverlening bij te staan.

Van Balen heeft de samenwerking gezocht met partners als uitzendbureaus en werkgeversorganisatie MKB Rotterdam Rijnmond. “Zij brengen de campagne onder de aandacht bij hun relaties. Als zij daar zelf ook beter van worden, prima.” Het WSP geeft deelnemende bedrijven aandacht in artikelen of filmpjes en deelt inspirerende succesverhalen. Zelf raakte Van Balen onder de indruk van Yasmin. “Zij kreeg een herseninfarct, pure pech, en dacht niet meer te kunnen werken omdat ze zich moeilijk kon concentreren. Maar met de juiste begeleiding – van de werkgever en ons – en door taken af te stemmen op wat zij kan, heeft ze nu een mooie administratieve baan. En heeft het Erasmus MC een gouden medewerker.”

Landelijke campagne

De campagne ‘Werkgevers anno nu’ is een initiatief van het ministerie van SZW, de Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt en Werkgeversservicepunten (WSP’s). Het doel is om werkgevers direct in contact te brengen met hun regionale WSP en werkzoekenden samen werk – en dus perspectief – te bieden. Op  werkgeversservicepunten.nl vind je de contactgegevens van alle 35 WSP’s.

'Nadruk op de gemeenschappelijke noemer'

Samen sterk

Ook WSP Noord-Holland Noord (NHN) heeft ‘Werkgevers anno nu’ omarmd. Strategisch adviseur Brian Verweij: “De campagne legt de nadruk op de gemeenschappelijke noemer. ‘Werkgevers, kijk eens wat we allemaal kunnen bieden.’ Zo staan we als WSP’s samen sterk. En in de regio kunnen we dan differentiëren met onze extra dienstverlening.” Het WSP in Noord-Holland Noord is volgens Verweij vooral bekend bij bedrijven die al contact hebben gehad met de gemeente of UWV. “Daar zijn er al veel van, maar er valt toch nog wel wat te winnen.” Marketingcommunicatiemedewerker Nicole Meskers: “We proberen mensen het hele jaar door via LinkedIn naar onze website te krijgen door goede matches te delen van bijvoorbeeld werkgevers als RegioGroen, Magentazorg en Karsten Tenten. Werkgevers zijn vaak heel enthousiast over een inclusieve werkvloer, het voegt echt iets toe aan hun bedrijf.”

In antwoord op corona lanceerde het WSP-NHN de website ‘NHN Werkt Door’ om werkgevers te ondersteunen. Nog trotser zijn ze op de eerste online banenmarkt, waarvoor ze een nieuwe matchingtool hebben laten ontwikkelen. Niet de deelnemers, maar de tool zoekt bedrijven uit om mee te speeddaten, op basis van skills. Meskers: “Werkzoekenden vulden vooraf in waar ze goed in zijn en met onze hulp vertaalden werkgevers vacatures naar skills. Sommige deelnemers zagen niet direct in waarom ze aan een bepaald bedrijf gekoppeld waren, maar hadden ook dan toch een goed gesprek. En er zijn matches gemaakt, dus het is zeker voor herhaling vatbaar. Dat is ook makkelijk: als je zorgt dat de matchingtool een nieuwe groep kandidaten
met bedrijven verbindt, heb je weer een banenmarkt.”

Groter bereik

En wat heeft de landelijke campagne al opgeleverd? Van Balen ziet dat bezoekers van werkgeversannonu.nl naar de site van WSP Rijnmond komen en andersom. “Het bereik is driemaal zo groot als verwacht.” Hij vindt het ook geweldig dat het gelukt is om alle 35 arbeidsmarktregio’s op één lijn te krijgen. “De campagne is helemaal opgebouwd vanuit de inhoud. De wetgeving hebben we vertaald naar wat voor werkgevers interessant is. We zeggen niet te veel over inclusiviteit, we laten het zíen.”
Meskers: “Door de campagne hebben collega’s uit het hele land elkaar leren kennen en van elkaar geleerd.” Verweij: “Het is positief dat de werkgeversadviseurs trots zijn dat hun werk landelijk onder de aandacht is gebracht.” Mooie neveneffecten. Win-win.

Dit artikel is tot stand gekomen op initiatief van UWV.